Toen ik het P8 model ontwikkelde en publiceerde in Klantgericht Veranderen vergat ik de belangrijkste P. de P van personeel.
In deze paper wordt dat hersteld met een model met maar liefst 10 (!) P's.
Ads-Visie.nl eerlijk, kritisch, filosofisch blog met een vleugje cynisme.
Personeelszaken noemt zich graag HRM, maar is het zeker niet. P&O is vooral bezig medewerkers aan te passen aan processen, procedures, functiebeschrijvingen en andere instrumenten. Daardoor is P&O de grootste ziekmaker van de organisatie.
In deze paper worden deze rituelen beschreven en alternatieven voorgesteld.
Als over innovatie wordt gesproken, dan ontstaat de indruk dat over iets nieuw, iets vernieuwends wordt gesproken. Een begrip als sociale innovatie veronderstelt dan ook een nieuwe aanpak, een nieuwe manier van organiseren, een nieuwe manier om met mensen, medewerker, de productiefactor Arbeid, om te gaan. Maar als we in de geschiedenis kijken dan zien we la vele decennia voorbeelden van filosofieën, onderzoeken en veranderprocessen waarbij vooral de sociale component een zeer grote invloed heeft gehad.
Vandaag de dag zijn veranderingsprocessen eerder regel dan uitzondering. Vrijwel elke organisatie en elke medewerker heeft er al dan niet regelmatig mee te maken. Maar is verandering altijd een verbetering?
In Klantgericht veranderen wordt het veranderingsproces vanuit iedere discipline toegespitst op de klant. Deze vormt immers het bestaansrecht van uw organisatie. Centraal staat het P8-model, met behulp waarvan u snel en adequaat analyses kunt maken van de processen binnen de organisatie. Ook wordt de relatie met andere modellen gelegd zoals ISO 9000, EFQM en de balanced scorecard.