Ads-Visie.nl

Ads-Visie.nl eerlijk, kritisch, filosofisch blog met een vleugje cynisme.

02 Hoe geloofwaardig is God?

Het lijkt mij dat God een handige uitvinding van de menselijke geest is.

Isaac Asimov


Goden zijn zo oud als de mensheid. In vrijwel alle culturen komen goden en veelal zijn ze niets meer dan een gemakzuchtige wijze om het onverklaarbare te verklaren.
Waar de bijbel, een verzameling van oude mythes, sages en verzinsels, beweert dat god de mens schiep naar zijn evenbeeld (let wel “zijn” evenbeeld) is het gewoon zo dat de mens god en goden, schiep naar het eigen evenbeeld. Een arrogant, zelfingenomen, dominant, maar vooral slecht wezen.
Hoe kunnen mensen geloven in een almachtig wezen als we de immense puinzooi die we “heelal” of “universum” noemen heeft gemaakt? Hoe kunnen we geloven in een almachtig wezen dat  de mens naar zijn evenbeeld zou hebben gemaakt aan het einde van een schepping?

In het begin schiep God hemel een aarde (Gen 1:1)

De prangende vraag is natuurlijk wat deed die God voordat hij dit deed? Zat hij netflix te kijken? Dan had hij echt beter eerst een plan kunnen maken toch? Waarom besloot hij dan in een uithoek van een uithoek van die schepping een bol te maken met water en levende wezens? En waarom schiep hij de grootste mislukking aller tijden pas op het laatst?

En God zeide: Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat zich op de aarde beweegt. En God schiep de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hen: (Gen. 1:26-27)

Is dat niet puur een tekst door mensen gemaakt om de arrogantie die zo kenmerkend is voor de mens, arrogantie te heersen over de wereld en de niet mensen die wereld bevolken met “bewijs” te voorzien?
Die perfecte God zag naar een paar weken dat die mens toch niet zo perfect was, een mislukking en stuurde hem het paradijs aan. Hoe wreed, enkel en alleen omdat Eva in een appel beet, die nu toch als gezond wordt beschouwd. Dan blijkt dat die perfecte God niets meer is dan een wraakzuchtig wezen die iedere vorm van empathie mist.

Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. (gen 1.16-17).

Op een gegeven moment is die dictator het helemaal beu.

Het berouwde de Here dat hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte hem in zijn hart. En de Here zeide: Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het be-ouwt mij dat ik hen gemaakt heb.' (Gen. 6:6-7).

Dus besluit hij om het aan paar dagen stevig te laten regenen zodat de aarde overstroomt en ieder levend wezen, dus niet allen de daders, omkomt.

Intelligente levensvormen zijn zouden gewend moeten zijn vragen te stellen en naar antwoorden te zoeken. Is de mens dan wel intelligent want kijk je naar de bijbel en de schepping dan kun je toch alleen maar constateren dat iedere vorm van logica en orde ontbreekt! Zijn wij wel zo intelligent of is  ons denkvermogen te beperkt hebben om de logica van het heelal te begrijpen? Om te doorzien dat die God van de bijbel nog dommer is dan de meeste mensen?

Wie verzint er een wereld waarin duizenden levensvormen stuk voor stuk druk doende zijn met een omweg naar hun dood te gaan, al dan niet veroorzaakt door een of meerdere andere bewoners van een planeet die ergens in een uithoek van een uithoek van het universum rondje draait om een ster die uiteindelijk ook zelf de geest zal geven?
Als we op bruiloften, partijen, borrels en koffiekransjes lacherig doen over weer een programeer blunder bij de overheid, over wiens onvermogen we dagelijks mopperen, hoe kunnen we dan een God of zelfs meerdere Goden aanbidden? Er überhaupt in geloven zelfs!
Waarom accepteren we een wetgever die van de tien geboden die hij uitvaardigt, de eerste drie tot meerdere eer en glorie van zichzelf oplegt?

IK ben de heer uw God!

Gij zult geen afgoden vereren, maar mij alleen aanbidden en boven alles beminnen!

Gij zult de naam van de heer uw God niet zonder eerbied gebruiken

Wees gedachtig dat gij de dag des heren heiligt

Als een sterveling dat in het openbaar zou roepen, dan bellen we toch aanstonds psychologen en psychiaters, maar van god pikken we het!

“God is groot” sprak een man die zijn door een aanslag om het leven gekomen kind in zijn armen zag sterven!
“Het is de wil van God” zeiden de ouders van het kind dat op sterven lag, dat gered kon worden met een eenvoudige ingreep, die van die god niet was toegestaan.
Hoe geloofwaardig is zo’n figuur? Hoe geloofwaardig zijn wij nog als we blijven geloven in zo iets, zo iemand? Trouwens, hHet Hebreeuwse woord dat in het boek Genesis voor 'God' wordt gebruikt is elohim, en dat is meervoud. Elohim kan geen enkelvoud zijn Er wordt dus gesproken over 'goden'. Een ontnuchterende conclusie, maar zo is het.

Hoe geloofwaardig is Satan?

Satan is Hebreeuws voor “de tegengestelde”. Hij (want bij de artefacten rond religies zijn het steeds mannen die de boventoon voeren, vrouwen mogen slechts al engel of echtbreker optreden) is het tegengesteld van God, de God die, zo beweert het overheersende monotheïstische geloof, goed is, had een tegenhanger nodig en dat werd een afvallige engel, die ineens van vrouw in man veranderde, van goed naar slecht, iets wat door feministen zal worden toegejuicht.
Satan is niets meer dan een verzinsel om al het slechte dat in de naam van God gebeurt af te schuiven op een zondebok, zodat God lekker door kan gaan met het overtreden van de eigen geboden, behalve natuurlijk de eerste die zijn narcisme behelzen.
Als God niet geloofwaardig is, is de duivel, Satan, Beëlzebub dan nog wel geloofwaardig? Of zijn ze beide verzinsels van mensen om iets te kunnen verklaren wat niet te verklaren is? Geloven doen we op aannames, niet op basis van feiten.

(bijgewerkt 02-02-2023)

Wat dan?

Wij mensen willen overal een verklaring voor hebben, dus was God een aardig verzinsel. Gaan we terug in de geschiedenis, maar de echte oorsprong van de beschaving, Noord Afrika, dan is er een mooie definitie te vinden. De oude Egyptenaren (eigenlijk Nubiërs) hadden deze definitie van de Neter.

Van wie de naam onbekend is voor alle neteru (bijgoden)

Wie geen definitie heeft, [dat wil zeggen niet bepaald/beschreven in menselijke term]

Wie geen beeld heeft.

Wie geen vorm heeft.

Wie geen begin en geen einde heeft.

 

dat ons menselijkse geest te simpel is om dit te bevatten is ook een bewijs dat God een verzinsel is.

Schrijf als eerde een reactie
Beoordeling 0.00
DISC
Vorige

DISC

Empathie
Volgende

Empathie

Moraal

Moraal

Jaarwisseling

Jaarwisseling

Wie ben ik

Wie ben ik

De dierenarts (19-10-2020)

De dierenarts (19-10-2020)

Einde jaar en televisie

Einde jaar en televisie

Complot denkers

Complot denkers

Dromers

Dromers

DISC

DISC

Grensoverschrijdend

Grensoverschrijdend

De elfde van de elfde

De elfde van de elfde